کد مطلب:212760 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:74

معاویة بن وهب بجلی
شیخ طوسی، در رجالش، او را از اصحاب حضرت صادق (ع) شمرده [1] ، و در فهرست گفته: او كتابی دارد كه بزرگان از او نقل كرده اند. [2] .

نجاشی گوید: معاویة بن وهب، ابوالحسن، عربی خالص، ثقه و بر طریق مستقیم بوده. او از امام صادق و امام كاظم علیهماالسلام روایت كرده، و كتابی به نام «فضائل الحج» دارد كه ابن ابی عمیر از او روایت می كند. [3] .

در كافی، نقل شده كه معاویة بن وهب به امام صادق (ع) عرض كرد: چگونه شایسته است برای ما كه با شیعیان، و مردمانی كه با آمیزش دارند و شیعه نیستند، رفتار كنیم؟ حضرت فرمود: نگاه كنید به پیشوایان خود، از آنان كه پیروی می كنید، هر طور آنان رفتار كنند، شما نیز همان گونه رفتار كنید؛ به خدا سوگند، آنان بیمارنشان را عیادت می كنند، و بر سر جنازه هایشان حاضر گردند، و برای آنان گواهی و شهادت دهند و امانت های آنان را به آنان رد كنند. [4] .

معاویة بن وهب گوید: شنیدم امام صادق (ع) می فرمود: «اطلبوا العلم و تزینوا معه بالحلم و الوقار و تواضعوا لمن تعلمونه العلم و تواضعوالمن طلبتم منه العلم، و لا تكونوا علمآء جبارین فیذهب باطلكم بحقكم»، دانش بیاموزید و دانش خود را با خویشتن داری و وقار زینت بخشید، نسبت به شاگردان خود متواضع و نسبت به استادان خود فروتن باشید، و از علمای جبار نباشید كه رفتا باطلتان، حق شما را نیز از بین ببرد. [5] .


[1] رجال الطوسي ص 310.

[2] فهرست طوسي، ص 334.

[3] رجال نجاشي، ص 293.

[4] اصول كافي، ج 2، كتاب معاشرت، ص 464.

[5] اصول كافي، ج 1، باب صفت علماء، ص 28 - امالي صدوق، مجلس 57، ح 9، ص 294.